دانشمندان ایمپلنتی را ابداع کرده اند که GLP-1 را در پاسخ به کافئین آزاد می کند

20ژوئن 2018 - دانشمندان ایمپلنتی را ساخته اند که در صورت وجود کافئین در خون، داروی دیابت را آزاد می کند، این ایمپلنت می تواند به عنوان درمانی در آینده مورد بررسی قرار می گیرد.
این تحقیق به طور بالقوه برای دوستداران قهوه که در حال حاضر پپتید شبه گلوکاگون 1(GLP-1) را برای کنترل قند خون خود، مصرف می کنند، هیجان انگیز است. این داروها اغلب تزریقی هستند، اما این ایمپلنت جدید می تواند روزی جایگزین تزریق این داروها شود.
آنالوگهایهورمون GLP-1، مانندVictoza و  Trulicityمعمولا برای درمان دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرند، این داروها با تحریک ترشح انسولین در پاسخ به وعده های غذایی سبب کاهش قند خون و افزایش سیری پس از غذا می شوند.
محققان سوئیسی ایمپلنتی را تولید کرده اند که در آن سلول های انسانیدر هنگام تشخیص کافئین در خون  GLP-1  را آزاد می کنند.این کار از طریق یک "مدار ژنی" انجام می شود که سلول ها را قادر می سازد تا مولکول های کافئین را به محض ورود به جریان خون شناسایی کنند.
در آزمایش موشهایی که برای ابتلا به دیابت دستکاری شده بودند، این ایمپلنت توانست قند خون را هنگامی که توسط کافئین موجود در قهوه، چای یا سایر نوشیدنی های کافئین دار تحریک می شود، کنترل کند.
این ایمپلنت شامل هزاران کپسول ژله مانند است که هر کدام شامل صدها سلول مهندسی شده می باشد.پس از وارد کردن این ایمپلنت زیر پوست، کپسولهای ژله ای از سلولها در برابر حمله ایمنی محافظت می کنند، اما اجازه می دهد تا کافئین وارد کپسولها شود و GLP-1 از آنها خارج شود.
نویسنده ی اصلی این مقاله، Martin Fussenegger، ​​از موسسه ی تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ گفت: شما می توانید این ایمپلنت را کاملا با شیوه ی زندگی خود تلفیق کنید، شما باید یک فنجان چای یا قهوه در صبح، یک فنجان بعد از ناهار و دیگری در زمان صرف شام، بسته به میزان داروی مورد نیاز خود برای کاهش قند خونتان، مصرف کنید.
با این حال، این ایمپلنت در آینده ی نزدیک در دسترس نخواهد بود، زیرا به تحقیقات بیشتری در آینده برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن برای استفاده در انسان، نیاز داریم.
علاوه بر این، از آنجایی که برخی از نوشیدنی ها مانند چای گیاهی و میلک شیک شکلات بر روی سلولهای درون ایمپلنت در آزمایش بر روی موش ها تاثیری نداشتند، تحقیقات برای تعیین اینکه کدام نوشیدنی کافئین را فعال می کند، و بر روی میزان قند خون بطور نامطلوبی تاثیر نمی گذارد، کلیدی است.
سردبیر سایت دیابت بریتانیا، Benedict Jefcote، می گوید: این ایمپلنت بسیار تشویق کننده است زیرا محققان به دنبال روش های دیگری برای تحریک تحویل دارویGLP-1 بجای تزریق آن هستند. استفاده از کافئین به عنوان محرک ممکن است برای انسان کار کند و شاید کار نکند، اما مطمئنا یک راه جالب برای تحقیقات آتی است. یافته های این تحقیق در مجله ی Nature به صورت آنلاین منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/scientists-develop-implant-that-releases-glp-1-in-response-to-caffeine-94954148.html